Yang bernilai berbaloi dibayar

Yang bernilai berbaloi dibayar

Jika masa itu bernilai, berbaloilah untuk dibayar jika yang diambil dari seseorang itu masa. Jika servis itu bernilai, berbaloi juga untuk dibayar jika berkeinginan menggunakannya. Sesuatu yang diletak harga tidak sesuai dengan nilainya, lebih baik terus je tinggalkan.

Jika meminta sesuatu yang bernilai, berikan juga sesuatu yang bernilai kecuali tak diingininya. Jika diminta yang bernilai pula, terus sahaja beritahu harganya. Ada masa pula yang bernilai itu diberi percuma, tetapi bukan dengan terpaksa. Ada masanya pula sesuatu yang bernilai itu datang sendiri secara percuma walau tak diminta.

Itulah bagaimana aliran sesuatu yang bernilai secara alaminya.

Yang bernilai itu sama ada namanya material atau kejayaan pastinya diperolehi dengan usaha kuat dan pengorbanan yang boleh jadi masa atau wang ringgit. Sesuatu yang diperolehi dengan susah payah jika berterusan diberi begitu sahaja tanpa kawalan dikuhatiri tergolong dalam kategori ‘bocor’, lalu harus dikawal. Jika diberi, ianya hanya dapat diberi kepada yang layak sahaja.  Ilmu yang diperolehi dengan susah payah kebiasaannya dikawal pemberiannya oleh ahlinya. Jika diberi ia diberi secara sebahagian, bukan kerana kedekutnya si pemiliknya, kerana secara alami dan adatnya ia harus dikawal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *