Penyembuhan minda / Mind healing untuk kesihatan dan penyembuhan penyakit kronik

Penyembuhan minda / Mind healing untuk kesihatan dan penyembuhan penyakit kronik

Dalam amalan keilmuan melayu kuno, ilmu rawatan tradisional cina, yoga dan seumpamanya, penyembuhan penyakit secara keupayaan dalaman atau fungsi semulajadi tubuh badan telah lama diamalkan. Cara penyembuhan yang dimaksudkan di sini tidak menggunakan sebarang ubat khusus, tetapi menggunakan dua kunci utama. Kunci pertamanya adalah manipulasi minda. Dengan kata lain penyembuhan minda @ mind healing. Kunci keduanya adalah udara bersih (oksigen) atau dalam amalan keilmuan kuno ditekankan tentang kepentingan pernafasan.

Dengan menggunakan dua kunci utama ini dan sedikit kefahaman tentang tubuh badan manusia di samping pengambilan nutrisi semulajadi yang mencukupi, tidak mustahil dan insyaAllah pelbagai penyakit kronik seperti kanser dan pelbagai infeksi dalaman dapat dapat disembuhkan. Dalam masyarakat moden hari ini, masih terdapat segolongan masyarakat yang menyedari tentang perkara yang amat bernilai ini terutamanya di negara maju hasil kepantasan perkongsian maklumat termasuk juga ilmu saintifik melalui medium internet. Oleh itu pada golongan ini, amalan meditasi dan manipulasi minda tidak lagi dianggap suatu amalan  kuno yang tidak saintifik. Dalam keilmuan moden, teknik manipulasi minda dimanfaatkan dengan secara meluas dalam ilmu NLP (neuro-linguistic-programming), iaitu satu himpunan ilmu pengetahuan dan praktis yang dipakejkan dan diajar oleh jurulatih-jurulatih yang diiktiraf. Terdapat juga pengajian NLP di institut pengajian tinggi di luar negara yang menunjukkan betapa mendalamnya ilmu ini.

Kepentingan oksigen

Sebelum dijelaskan tentang teknik manipulasi minda, cuba lihat dahulu kepentingan dan fungsi oksigen dalam tubuh badan manusia. Oksigen adalah molekul semulajadi yang mengisi ruang udara (21%) yang diperlukan oleh tubuh badan manusia untuk berfungsi dengan baik. Fungsinya secara umum adalah pengurai atau sebagai bahan bakar untuk menukar zat daripada makanan kepada tenaga  yang diperlukan oleh sel-sel badan supaya dapat berfungsi dengan baik. Sel-sel badan yang memperolehi bekalan oksigen yang mencukupi dengan secara semulajadinya akan dapat menjalankan fungsinya sebagai penggerak tubuh badan manusia dengan baik dan juga dapat menghapuskan sel-sel tidak sihat yang menjadi kanser dan tumor dalam badan. Ketidakcukupan bekalan oksigen kepada sel-sel badan juga boleh menyebabkan sel-sel itu terenfeksi menjadi sel tidak sihat.

Di sini difahami kepentingan dan fungsi oksigen itu secara ringkas untuk memahami kenapa ianya penting dalam penyembuhan minda.

Teknik penyembuhan minda

Seseorang dapat mengawal dan memanfaatkan potensi tubuh badannya tanpa perlu mengetahui secara terperinci bagaimana tubuh badannya berfungsi atau sains tubuh badannya (Sains tubuh badan dan ilmu medik adalah ilmu yang sangat bernilai yang dapat menyelesaikan pelbagai masalah manusia). Namun dia perlu mengetahui cara untuk memanfaatkan potensi tubuh badannya melalui kefahaman perhubungan fungsi minda-tubuh badan. Minda dan tubuh saling berhubung dan telah diperincikan dalam ilmu neurologi dan psikologi. Dalam ilmu psikologi, potensi tubuh badan manusia dapat diaktifkan dengan  KEINGINAN dan PERCAYA.

Saya ingin dan percaya saya akan semakin sihat.

Saya ingin dan percaya saya akan semakin sembuh.

Saya ingin dan percaya saya akan sembuh daripada penyakit ini.

Saya ingin dan percaya saya akan survive!

Inilah teknik manipulasi minda dan perkara yang utama iaitu percaya atau kepercayaan. Keinginan dan kepercayaan ini harus dibentuk sehingga ia menguasai minda bawah sedar seseorang pada satu tahap yang tinggi. Cara membentuk kepercayaan pada minda bawah sedar ini adalah dengan komunikasi diri dengan mesej-mesej positif secara berterusan, sama ada melalui monolog dalaman, penglihatan atau pendengaran.

Teknik dan perkara kedua yang juga penting adalah PEKA. Teknik melatih kepekaan ada diterangkan dalam post terdahulu iaitu ‘Perluasan Kepekaan’. Untuk menyelesaikan sesuatu masalah, seseorang harus peka terhadap kewujudan masalah itu. Dalam penyembuhan minda di sini, seseorang harus peka dengan lebih spesifik bahagian manakah pada tubuhnya yang menjadi punca sakit itu. Jika seseorang itu peka terhadap fungsi RASAnya, dia dapat mengenal pasti bahagian pada tubuhnya yang menjadi punca penyakit. Bahagian atau kawasan itulah yang terenfeksi, mempunyai sel-sel tidak sihat dan menjadi punca penyakit. Kepekaan dan rasa ini lebih mudah diperolehi dalam keadaan relaks atau meditasi (meditasi itu harus dalam keadaan relaks).

Stress adalah penghalang bukan sahaja kepada relaksnya seseorang, malah kepada kepekaan dan fungsi rasanya. Stress yang menjadi amalan berterusan sama ada secara sedar atau tidak biasanya akan menimbulkan pelbagai jenis penyakit kepada sesiapa sahaja kerana ia menyebabkan organ-organ dalaman tidak berfungsi dengan baik.

Dalam mendalami rasa itu, nafas amat penting dan bernafaslah dengan tengan dan lebih dalam. Bahagian yang menjadi punca sakit itu setelah diteliti dengan fungsi rasa, ia sebenarnya akan mejadi lebih sakit, dan ianya satu petanda yang bagus. Ianya menunjukkan bahawa tubuh badan anda seudah mula peka terhadap masalah itu dan mungkin juga telah cuba menghapuskannya. Di sinilah oksigen dan nafas memainkan peranan yang penting. Pada tahap ini seseorang mungkin secara intuitifnya akan cuba bernafas dengan lebih dalam untuk membekalkan oksigen dengan lebih mencukupi ke bahagian itu.

Setelah dikenal pasti bahagian yang mejadi punca sakit itu dengan kepekaan dan rasa, seterusnya adalah mengenalpasti bahagian mana yang bersambung atau terefek daripada bahagian sakit utama tadi, juga dengan peka dan rasa. Pada saat ini, seseorang harus berada dalam keadaan terlampau relaks seperti baring atau duduk di atas sebuah kerusi yang empok. Mengenal pasti bahagian lain yang terefek ini sangat berguna, kerana secara intuitif tubuh badan seseorang akan sedar di manakah dan dari manakah mengalir saluran darah ke bahagian utama sakit itu. Perhatikan sekali lagi keadaan nafas pada saat ini sama ada ia bersesuaian atau tidak. Pada tahap ini tubuh badan seseorang itu mungkin telah cuba perbaiki pengaliran darahnya secara semula jadi sesuai dengan keinginan dan kepercayaannya.

Setelah seseorang itu mempunyai kebolehan untuk merasai bahagian sakitnya dan bahagian-bahagian lain yang berhubung dengannya, sudah tiba masanya untuk dia ‘merawat’ sakitnya itu. Kebolehan peka dan rasa yang teraktif tadi mungkin mengilham intuisinya tentang apa yang diperlukan  untuk merawat sakitnya itu. Sumber yang paling dekat dan utama adalah udara segar atau oksigen. Dengan teknik tumpuan dan sedikit pergerakan badan dan mulut, oksigen yang lebih banyak dapat diarahkan ke tempat sakit tadi. Teknik yang paling senang adalah dengan membuka mulut secara luas dan lama dan seseorang dapat merasai kesembuhan segera bermula dengan bahagian yang paling dekat dengan mulut iaitu tempat oksigen masuk tadi. Kebolehan peka dan rasa mungkin juga ‘memberitahu’ seseorang tentang keperluan nutrisi tertentu yang boleh diperolehi melalui makanan semula jadi seperti buah dan sayuran.

Setelah dirasai bekalan oksigen yang mencukupi ke bahagian tubuh tersebut, seterusnya merasai ia semakin sembuh, iaitu sel-sel tidak sihat tersebut sudah mula dilawan oleh sel-sel sihat. Seseorang mungkin juga merasai ia bergerak atau dipindahkan ke bahagian lain yang lebih risau dan sel-sel sihat di bahagian tersebut seharusnya mempunyai kebolehan melawan sel-sel tidak sihat tersebut sehingga ia dihapuskan secara menyeluruh.

Teknik penyembuhan minda ini untuk merawat sakit seperti kanser, tumor dan ruam biasanya memerlukan masa bertahun-tahun sehingga menjadi kebiasaan tubuh badan seseorang menolak dan menghapuskan sel-sel tidak sihat yang menghuni tubuhnya.

Rawatan lain seperti pembedahan, bekam buang darah kotor, nyahtoksin menggunakan alatan tertentu dan nutrisi khas sebenarnya mempercepat lagi penyembuhan yang tidak termampu secara minda atau semula jadi. Namun penyembuhan minda dapat membuka jalan penyembuhan yang tertutup biasanya secara tidak sedar dalam diri seseorang sebelumnya. Zat-zat makanan seharian dapat diekstrak dengan lebih cekap dengan teknik penyembuhan minda.

Seseorang mungkin juga menerokai lagi teknik ini untuk melawan dan menghapuskan apa sahaja yang tidak diingini di dalam badannya dan juga menaik taraf sistem tubuh badannya untuk menjadi lebih cekap.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *