Impian, Cita-cita, Matlamat, Keinginan

Impian, Cita-cita, Matlamat, Keinginan

Jika disedari dunia ini amat selective, dan manusia juga amat selective @ memilih. Apa yang membezakan yang mampu mencapai dengan yang tidak mampu mencapai jika dijejaki kepada asasnya adalah…

Mempunyai Impian atau Cita-cita yang pasti

Berbeza dengan yang biasanya mengharap alam semesta akan membawakannya ‘sesuatu’ yang disukainya, sesuatu yang dapat memuaskan hatinya dengan masa yang telah diluahkannya, sesuatu yang dia tidak pasti akan digapainya.

Impian atau cita-cita adalah keinginan yang pasti mahu dicapai dan ianya adalah antara asas kepada yang lebih berjaya. Dipegang erat kepada impiannya walaupun boleh jadi ada orang yang memperlekehkan impian atau cita-citanya, kebolehan dirinya, kedudukan dirinya dan tanpa sebab munasabah akan ada yang menghentamnya. Tapi yang berjaya tahu memasang impian adalah penting dan merupakan antara senjatanya yang paling ampuh.

Dengan impian atau keinginan yang pasti, satu litar biologi dalam tubuh akan terhasil di mana tenaga-tenaga biologi akan dihantar kepada bahagian-bahagian tubuh yang berkaitan untuk mencapai impian ini. Selain itu ilham-ilham untuk mencapai impian ini akan hadir baik dari sekecil-kecil pergerakan kepada sebesar-besar pergerakan, dan kedua-duanya adalah penting. Seterusnya KEKUATAN yang diperlukan akan hadir dalam diri.

Ambition -> Emotion -> Energy -> Motion -> Result

atau

Ambisi -> Emosi -> Energi -> Pergerakan -> Keputusan

Pergerakan yang betul akan menghasilkan keputusan yang betul. Degan impian atau keinginan yang pasti, akan terus bergerak supaya keinginan dapat dicapai dan disertai tenaga yang terarah kepada keinginan ini.

Impian yang PASTI adalah disertai dengan Kepercayaan yang PASTI

Dalam buku The Secret tulisan Rhonda Byrne, diceritakan apabila kepercayaan seseoran selari dengan impiannya, alam semesta akan mula berkomplot untuk merealisasikan impiannya. Apabila frekuensi fikiran seseorang sama dengan frekuensi impiannya, Hukum Tarikan @ The Law of Atrraction akan bertindak.

Tapi impian itu perlu ditetapkan dengan spesifik.

Alam semesta ini adalah spesifik. Tiada kejadian yang berlaku dengan secara kebetulan. Kedudukan planet-planet dan bintang-bintang adalah spesifik di atas orbitnya. Frekuensi setiap benda juga adalah spesifik. Bila impian itu jelas dan spesifik, frekuensi fikirannya akan tepat seperti yang betul-betul dimahukan dan hukum tarikan akan menarik sesuatu yang menyamai frekuensi fikirannya.

Menetapkan impian yang spesifik salah satu caranya adalah dengan soalan-soalan

Berapa banyak wang yang ingin dijanakan sebulan?

Berapa banyak wang yang ingin dikumpul setahun, tiga tahun atau lima tahun?

Bila mahu berkahwin?

Isteri yang macam mana  dimahukan?

Bila ingin disiapkan buku pertamanya?

Apa kereta pertama atau seterusnya yang mahu dibeli?

Rumah apa yang saya dibeli? Bila nak beli?

Soalan-soalan seperti ini dapabintangt membantu otaknya untuk tetapkan impian dengan lebih spesifik. Sesuatu keinginan mungkin menerbitkan suatu keperluan keinginan yang lain, tiada masalah. Yang pasti keinginan utamanya mahu dicapai.

Impian itu seperti pintu yang menghubungkan dua dunia berbeza.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *